E-mail this page E-mail this



Loose Change


Claim:   Pentagon sources issued a warning to Russian officials to expect a "radical change" in the U.S. government soon.

FALSE

Example:   [Collected via e-mail, October 2013]

Was wondering if you guys could do research on this article, someone posted it from this website, I did go to it, and it is a website for European Times and I know how obscure media overseas can please please find out the truth on whether this is a scare tactic article or not.
 

A highly troubling "urgent bulletin" issued earlier today by the Ministry of Foreign Affairs (MoFA) states that it has received information from the Main Intelligence Directorate (GRU) warning to expect a "radical change" in the government of the United States, possibly within the next fortnight, based on information they have received from "highly placed" sources within the Pentagon.

According to this MoFA bulletin, GRU intelligence assests were notified by their Pentagon counterparts this past week that President Barack Obama is preparing to invoke the powers given to him under 50 USC Chapter 13 to hold that various American States are now in a "state of insurrection" thus allowing him to invoke the National Emergencies Act under 50 USC § 1621 and invoke the highly controversial "continuity of government" plan for the United States allowing him, in essence, to rule with supreme powers.


http://www.eutimes.net/2013/10/pentagon-warns-to-expect-radical-change-in-us-government-soon/
 

Origins:   This October 2013 item about "highly placed" sources in the Pentagon supposedly warning Russian officials to expect a "radical change" in the U.S. government isn't a real news item; it's just more fictional "Sorcha Faal" sensationalism that originated with a single disreputable source, the whatdoesitmean.com political conspiracy site, of which RationalWiki says:
Sorcha Faal is the alleged author of an ongoing series of "reports" published at WhatDoesItMean.com, whose work is of such quality that even other conspiracy nutters don't think much of it.

Each report resembles a news story in its style but usually includes a sensational headline barely related to reality and quotes authoritative high-level Russian sources (such as the Russian Federal Security Service) to support its most outrageous claims. Except for the stuff attributed to unverifiable sources, the reports don't contain much original material. They are usually based on various news items from the mainstream media and/or whatever the clogosphere is currently hyperventilating about, with each item shoehorned into the conspiracy narrative the report is trying to establish.
Previous examples of WhatDoesItMean.com nuttery include a May 2013 report that Russian President Vladimir Putin had threatened U.S. Secretary of State John Kerry with a world war over a "bee apocalypse" supposedly caused by American agricultural biotechnology corporations.

It stretches credulity to the extreme to imagine that if a U.S. president were imminently planning to declare a "state of insurrection" existed within the U.S. and invoke the National Emergencies Act (especially to the extent that Pentagon sources were issuing warnings to foreign officials about such plans), there wouldn't be a single mention of this monumental development anywhere in the American or global news media.

Unfortunately, other political conspiracy sites which have more professional-appearing names and layouts than whatdoesitmean.com, such as the European Union Times, republish the former's fantastic "Sorcha Faal" reports, creating the misleading impression that such material is being reported by multiple legitimate news sources.

As RationalWiki notes of the European Union Times:
The European Union Times strays deeply into tinfoil hat territory. For example, it regularly re-publishes the hilarious "reports" of "Sorcha Faal." If you see a headline that is really "out there" (for example, "US Earthquake Weapon Test Fails Again, Destroys New Zealand City"), scroll to the bottom and have a look at the "Source" link. If it points to whatdoesitmean.com, it's the handiwork of "Sorcha". The EUTimes has also re-published material from Pravda Online, another site dedicated to conspiracy theories, such as a 2010 article about alien spaceships attacking Earth in 2012.

Last updated:   10 October 2013

Urban Legends Reference Pages © 1995-2014 by snopes.com.
This material may not be reproduced without permission.
snopes and the snopes.com logo are registered service marks of snopes.com.