E-mail this page E-mail this




Rapid Fire


Claim:   President Obama fired several military officers for disobeying his order to destroy Charleston as part of a "false flag" attack.

FALSE

Example:   [Collected via e-mail, October 2013]

Inquiring about a tactical nuke detonated underwater off the coast of SC during week ending 10-12-13. Obamba fires several generals for not detonating it closer to Charleston.
 

A shocking new Main Intelligence Directorate (GRU) report circulating in the Kremlin today states that President Barack Obama, while in a rage, ousted four of the United States top ranking military officers after they refused to detonate a nuclear device "in/near" Charleston, South Carolina this past week and, instead, exploded it off the Atlantic Coast.

According to this report, Strategic Missile Forces Command (SMF) notified both President Putin and the General Staff this past Tuesday (8 October) that at 01:58:11 GMT/UTC an atomic device was exploded in the seabed off the US Atlantic Ocean, barely 1,000 km (620 miles) from Charleston, causing a 4.5 magnitude earthquake measurement that SMF experts equate to being a 1-kiloton yield, which is equal to the power of 1,000 tons of TNT.
 

Origins:   This October 2013 article about President Obama supposedly firing "four top ranking military officers" after they refused to detonate a nuclear device "in or near" Charleston, South Carolina, isn't a real news item. And neither is its follow-up which posited that Russia had successfully test-fired a ballistic missile in "direct response to President Barack Obama's attempt to destroy Charleston" as part of a "false flag attack."

Both items are just more fictional "Sorcha Faal" sensationalism originating with a single disreputable source, the whatdoesitmean.com political conspiracy site, of which RationalWiki says:
Sorcha Faal is the alleged author of an ongoing series of "reports" published at WhatDoesItMean.com, whose work is of such quality that even other conspiracy nutters don't think much of it.

Each report resembles a news story in its style but usually includes a sensational headline barely related to reality and quotes authoritative high-level Russian sources (such as the Russian Federal Security Service) to support its most outrageous claims. Except for the stuff attributed to unverifiable sources, the reports don't contain much original material. They are usually based on various news items from the mainstream media and/or whatever the clogosphere is currently hyperventilating about, with each item shoehorned into the conspiracy narrative the report is trying to establish.
In this case the actual news items from which the Sorcha Faal fantasy was spun were the mid-October 2013 announcements that Air Force Maj. Gen. Michael Carey and U.S. Vice Adm. Tim Giardina,
both of whom oversaw the United States' arsenal of nuclear forces, had been relieved of their commands for "personal misbehavior."

Previous examples of WhatDoesItMean nuttery include a May 2013 report that Russian President Vladimir Putin had threatened U.S. Secretary of State John Kerry with a world war over a "bee apocalypse" supposedly caused by American agricultural biotechnology corporations.

Unfortunately, other political conspiracy sites which have more professional-appearing names and layouts than whatdoesitmean.com, such as the European Union Times, republish the former's fantastic "Sorcha Faal" reports, creating the misleading impression that such material is being reported by multiple legitimate news sources.

As RationalWiki notes of the European Union Times:
The European Union Times strays deeply into tinfoil hat territory. For example, it regularly re-publishes the hilarious "reports" of "Sorcha Faal." If you see a headline that is really "out there" (for example, "US Earthquake Weapon Test Fails Again, Destroys New Zealand City"), scroll to the bottom and have a look at the "Source" link. If it points to whatdoesitmean.com, it's the handiwork of "Sorcha". The EUTimes has also re-published material from Pravda Online, another site dedicated to conspiracy theories, such as a 2010 article about alien spaceships attacking Earth in 2012.
Last updated:   15 October 2013

Urban Legends Reference Pages © 1995-2014 by snopes.com.
This material may not be reproduced without permission.
snopes and the snopes.com logo are registered service marks of snopes.com.